Angoltanár segítségével vagy anélkül? Mutatunk néhány szempontot, amelyek segítenek a legjobb módszer kiválasztásában!
Napjainkban nehéz elképzelni, hogy valaki ne kerüljön kapcsolatba az angol nyelvvel. Gondoljunk csak a rádióban játszott zenékre, a legújabb amerikai filmekre, a közösségi médiára vagy külföldi nyaralásunkra. Ez utóbbi sokak számára aktuális ilyenkor nyáron, míg mások igyekeznek a legtöbbet kihozni szabadidejükből az előttük álló előrehozott érettségi vagy angol nyelvvizsga sikeres teljesítése érdekében. A nyelvtanulás célja sokrétű lehet: többek között egy sikeres állásinterjú, külföldi utazás, új ismeretségek kialakítása vagy egyszerűen csak a szabadidőd hasznos eltöltése. Nem mindegy ugyanakkor, hogy hogyan vetjük bele magunkat ebbe a feladatba. A továbbiakban a megfelelő angoltanulási módszer kiválasztásához szeretnénk néhány támpontot adni a teljesség igénye nélkül.
Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány lehetséges motivációt a nyelvtanulásra, illetve megvizsgáltunk négy különböző módszert. A lenti táblázat összefoglalja, hogy melyik általunk vizsgált módszer milyen felmerülő igény(ek) esetén bizonyulhat jó választásnak. A pipa jelzi azt, ha az adott módszer megfelelő az adott igény lefedésére. A kérdőjeles párosítások esetében ez csak részben valósítható meg, az X pedig azt mutatja, hogy az adott módszer önmagában nem alkalmas a kívánt cél eléréséhez. A különböző módszerek természetesen kombinálhatóak egymással.
|
Kezdőknek |
Hobbi angol |
Aktív tanulás segítése |
Szinten tartás/ újrakezdés |
Konkrét célok (pl. angol nyelvvizsga) |
Készségek felmérése/ visszajelzés |
Személyre szabott |
Nyelvtanuló alkalmazások |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
❌ |
❔ |
❔ |
Nemzetközi/ anyanyelvi környezet |
❌ |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
❔ |
✔️ |
❌ |
Csoportos oktatás angoltanárral |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
❔ |
Angol magántanár |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
✔️ |
Az alábbiakban vizsgáljuk meg egyesével is a lehetőségeket!
1. Nyelvtanuló alkalmazások
Kiknek ajánljuk: Kezdőknek, hobbi nyelvtanulóknak. Bárkinek aki szeretné karbantartani vagy feleleveníteni az angoltudását, aktívan angolul tanulóknak főleg napi emlékeztetőként.
Képzeljük el, hogy unottan utazunk hazafelé az iskolából vagy munkahelyünkről egy buszon okostelefonunkat nyomkodva. Miközben azon gondolkozunk, hogy mennyi teendőt el kellene intéznünk amire itt és most nincs lehetőségünk, hirtelen bevillan az ötlet. Ezt az időt akár hasznosan is eltölthetnénk. Ha csak napi 10 angol szót sikerül megtanulnunk anélkül, hogy komolyabb erőfeszítéseket kellene tennünk vagy át kellene szerveznünk emiatt a napi rutinunkat, máris nyert ügyünk van. Letöltjük hát a legnépszerűbb nyelvtanuló alkalmazások valamelyikét és megfogadjuk, hogy belátható időn belül kézzelfogható mennyiségű tudásra teszünk szert, amely segíteni fog bennünket céljaink elérésében. Nézzük meg, hogy mire érdemes odafigyelnünk ebben az esetben.
A rendszeresség és a motiváció két olyan tényező, amelyek fontos szerepet töltenek be az angoltanulás során. A nyelvtanuló alkalmazások díjazzák ha kitartóan teljesítjük az aznapra kitűzött kisebb céljainkat, a jutalmazás érzése pedig arra ösztönöz, hogy ezt újból és újból megtegyük. Ráadásul szinte bárhol bármikor kéznél vannak és a használatuk is egyszerű. Emiatt inkább szórakozásnak élhetjük meg általuk a nyelvtanulást mintsem kötöttségnek. Akár már teljesen kezdőként is a kezünkbe kerülhet egy ilyen alkalmazás, az pedig nagyon jó alap ha az eddig felsoroltokat sikerül beépítenünk a nyelvtanulással kapcsolatos hozzáállásunkba hosszútávon is. Sokszor mi magunk választhatjuk ki a megadott témák közül, hogy mivel szeretnénk éppen foglalkozni.
A legtöbb angoltanuló alkalmazást ingyenesen vagy egy nyelvtanfolyam árának töredékéért letölthetjük, illetve használhatjuk. Leginkább audiovizuális típusúak számára hasznosak, mivel sokszor képek és hallott szavak, valamint videók alapján kell megoldanunk a feladatokat. Ezek a módszerek inkább hasonlítanak az anyanyelv elsajátításának stratégiájára mintsem a klasszikus idegennyelv-oktatás metodikájára. Kisgyermekként egy percig sem görcsöltünk azon, hogy hány szót sikerült aznap megtanulnunk vagy hol jól képezzük-e végre a múlt időt. Ugyanakkor aktívan figyeltünk és kötöttük össze a szövegkörnyezet elemeit egymással. Ezeket a képességeinket pedig az angol nyelv tanulása során is sok esetben alkalmazni tudjuk.
Másrészt viszont az angoltanulást segítő alkalmazások által átadható tudásmennyiség korlátozott. Bár az írott és hallott szöveg értését nagyban segítik, az angoltanuló alkalmazásokat kevés támpontot adnak ahhoz, hogy élőszóban és írásban is ki tudjuk fejezni magunkat. E tekintetben minimális visszajelzést kapunk egy beszédfelismerő mesterséges intelligenciától és nem szerzünk elég tapasztalatot ahhoz, hogy egy hosszabb, összetetteb kommunikációt igénylő helyzetet (pl. levélírás) meg tudjunk oldani.
Arról nem is beszélve, hogy a valóságban a beszédhelyzetek mindig változatosak. Egy valós szituációban előfordulhat, hogy a másik beszélő visszakérdez, érzelmeket visz a beszélgetésbe vagy egyszerűen csak nem úgy reagál ahogy azt mi elképzeltük. Ilyenkor pedig nem tudjuk a begyakorolt párbeszéd alapján megoldani a kommunikációs helyzetet. Egyes alkalmazások esetében van lehetőségünk kérdezni nemzetközi környezetben más felhasználóktól, vagy akár egy magántanártól. Az ilyen jellegű online oktatás keretei ugyanakkor továbbra is limitáltak maradnak, mivel általában nem egy térben és időben zajlik a kommunikáció.
Egy-egy nyelvtani téma bővebb kifejtésére és gyakorlására szintén nincs sok lehetőség, inkább csak elindít bennünk valamit a kapott információ, amit saját magunknak kell továbbvinnünk. Emiatt a nyelvtanuló alkalmazások jó kiindulási alapként szolgálhatnak ha még csak ismerkedünk az angol nyelvvel, illetve kiegészítésként folyamatban lévő tanulmányaink mellé, ha szeretnénk látni, hogy még miben érdemes fejlődnünk.
Összegezve az eddig elhangzottakat, a nyelvtanuló alkalmazások előnyeit és hátrányait a lenti táblázatban foglaljuk össze.
Nyelvtanuló alkalmazások |
|
Előnyök |
Hátrányok |
Szórakoztatóak |
Csak felületesen van lehetőség gyakorlásra |
Egyszerű a használatuk |
Éles kommunikációs helyzetek hiánya |
Könnyen hozzáférhetőek |
Kevés visszajelzés |
Kezdők számára is elérhetőek |
Limitált tudásanyag |
Kevés ráfordítás időben és anyagiakban |
Aktív kommunikációt kevésbé fejlesztik |
A rendszeresség és a motiváció segít megalapozni a nyelvtanulás iránti elköteleződésünket |
Konkrét célok esetén inkább csak kiegészítésnek használhatóak |
2. Nemzetközi/anyanyelvi környezet
Kiknek ajánljuk: Alapfoktól felfelé hobbi nyelvtanulóknak, aktívan angolul tanulóknak. Ezen felül bárkinek aki szeretné karbantartani vagy feleleveníteni az angoltudását és éles helyzetekben felmérni kommunikációs készségeit.
Mi sem esik jobban egy forró nyári napon mint… magolni az igeidőket mert készülünk az őszi angol nyelvvizsgára? Tanulásunk szüneteiben titokban irigykedünk ismerőseinkre, akik épp most posztolták ki a legújabb nyaralós fotóikat és mi is a repülőjegyes oldalakat böngésszük. Úgyis használnunk kell majd az angolt minden bizonnyal, ha külföldre utazunk, hacsak nem beszéljük az adott ország nyelvét. Várjunk csak, ez a Budapest-London repülőjegy pont akciós, mi lenne, ha összekötnénk a kellemeset a hasznossal?
Bár egy külföldi utazás során szintén szórakozásnak éljük meg a nyelvtanulást, pontosan az ellenkezője történik, mint a nyelvtanuló alkalmazások használata során. Konkrétan be vagyunk dobva a mélyvízbe, mert nem tudunk pár száz vagy ezer kilométerről haza szaladni, ha valamire szükségünk van. Emiatt sok múlik azon, hogy meg tudjuk-e értetni magunkat, illetve ki tudjuk-e hozni a legtöbbet az ingerekből, amik ebben az új környezetben érnek bennünket. Nincs más választásunk, vállalnunk kell, hogy kilépünk a komfortzónánkból akkor is, ha benne van a pakliban, hogy esetleg hibásan mondunk valamit. Egyszerűen mernünk kell magabiztosnak lenni.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy élő nyelvi környezetben valójában nincs is akkora jelentősége, ha eltévesztjük a nyelvtant, mivel itt valós megoldandó kommunikációs helyzetekről beszélünk. Mindkét fél azt nézi tehát, hogy érti-e az üzenetet és tud-e megfelelő visszacsatolást adni (erre az „én akar menni vasútállomás” felépítésű mondatok is alkalmasak lehetnek). Miközben az anyanyelvi beszélő válaszol a kérdésünkre, megfigyelhetjük, hogy milyen kifejezéseket használ és hogyan. Ezeket később a saját nyelvhasználatunkba is be tudjuk építeni.
Más angolul beszélő emberekkel az utazás mellett egyéb módon is létesíthetünk kapcsolatot, pl. munkánk vagy tanulmányaink során, illetve külföldieknek és cserediákoknak szóló közösségek, rendezvények felkeresése által. A nem anyanyelvi beszélők általában hozzánk hasonló kihívásokkal néznek szembe angoltanulás közben, így lehetőségünk van tapasztaltcserére is.
Ugyanakkor, ha a fenti példánál maradva pont nyelvvizsgára készülünk, érdemes figyelembe vennünk, hogy az angol nyelv különböző változatai eltérhetnek a sztenderdtől. Ez angol és más anyanyelvű beszélők esetén egyaránt igaz. Mivel legtöbbször az üzenet átadása a cél, nem pedig a tökéletes megfogalmazás, előfordulhat, hogy a beszélgetőpartner a koncentráció hiánya miatt nem úgy fejezi ki magát ahogy legjobb képességei szerint tudná. Azt tehát nem érdemes elvárnunk, hogy a nyelvtani teszt részt is tökéletesen tudjuk teljesíteni pusztán azért, mert nemzetközi környezetben mozogtunk.
Arról nem is beszélve, hogy a jó nemzetközi társaság általában jelentős anyagi és/vagy időbeni ráfordítást igényel. Utazás esetén a pénzbeli kiadások mellett ügyeink intézésével is időt kell töltenünk, illetve kiesünk erre az időszakra a munkából vagy tanulmányainkból. Ha ismerkedni szeretnénk angol és más anyanyelvűekkel, szabadidőnkből kell áldoznunk erre.
Amennyiben úgy döntünk, hogy külföldön vállalunk munkát, illetve ott szeretnék folytatni tanulmányainkat, szintén nem ússzuk meg a papírmunkát és a költekezést. Nemzetközi céghez is mehetünk dolgozni amennyiben van erre lehetőség a közelünkben. Ezekben az esetekben viszont többnyire már elvárnak egy bizonyos szintű angoltudást, idáig pedig saját magunknak kell felhoznunk magunkat pl. magántanár segítségével. Teljesen kezdőként egyébként is nehéz olyan helyzetekbe magabiztosan beleállni, ahol kevés ismert nyelvi kapaszkodónk van.
A külföldi/nemzetközi környezetben történő angoltanulás mellett és ellen szóló érveink tehát az alábbiak:
Nemzetközi/anyanyelvi környezet |
|
Előnyök |
Hátrányok |
Szórakoztató |
Kezdőként nehezen élhetjük meg |
Tanulhatunk másoktól |
Sztenderdtől eltérő nyelvhasználat |
Élő nyelvi környezet |
Nyelvtani készségek háttérbe szorulnak |
Bedobnak a mélyvízbe |
Munkavállalás vagy tanulmányok folytatása esetén felkészülés szükséges |
Kilépés a komfortzónánkból |
Jelentős időbeni és anyagi ráfordítás |
3. Csoportos oktatás angoltanárral
Kiknek ajánljuk: Kezdőtől egészen felsőfokig, hobbi nyelvtanulóknak, aktívan angolul tanulóknak a kitűzött céljaik eléréséhez vagy azon felül. Illetve bárkinek aki szeretné karbantartani vagy feleleveníteni az angoltudását, valamint folyamatos visszajelzést és segítséget kapni készségei fejlesztéséhez.
Ahogy az az előző példából is kiderül, senki sem született az angol nyelv azonnali elsajátításának szuperképességével, illetve a sikeres nyelvvizsgaletétel génjével. Mindannyian hasonló kihívásokkal nézünk szembe egy ilyen helyzetben, ebből pedig akár még előnyt is kovácsolhatunk. Számos nyelviskola kínál ugyanis szintünknek és céljainknak megfelelő csoportos oktatást, ahol hasonló tudással és motivációval rendelkező társakkal tanulhatunk együtt. Az általános és középiskolai idegennyelv-oktatás szintén ezen az elven alapul.
A különböző csoportokat általában úgy állítják össze, hogy nagyjából azonos tudással és célkitűzésekkel rendelkező diákok tanuljanak együtt. A besorolás többnyire szintfelmérő teszt alapján történik, hogy mindenki a képességeinek leginkább megfelelő kategóriába kerüljön. Általános és középiskolában erre kevésbé van lehetőség, viszont itt is legtöbbek számára fontos egy érettségi vagy angol nyelvvizsga, illetve a mindennapokban használható középfokú tudás megszerzése.
Azonfelül, hogy úgy érezzük, nem vagyunk egyedül, a csoporton belül egymást is segíteni tudjuk és meg tudjuk osztani nehézségeinket, ötleteinket, tudásunkat másokkal. A többiek sikereit látva bennünk is erősödhet az elhatározás a nehezebb időszakokban. A rendszeres találkozók miatt akár tartós baráti kapcsolatokat is kialakíthatunk. A gyakorlás során amúgy is meg fogjuk ismerni jobban csoporttársainkat, mivel az angoltanulás egyik lényege, hogy tudjunk beszélni munkánkról, hobbinkról, érdeklődési körünkről, illetve bizonyos témákkal kapcsolatban ki tudjuk fejezni véleményünket.
Az oktatás mindig a rendszeres, megszokott keretek és emberek között zajlik, így bátran merünk megszólalni és kommunikálni egymással. Általában házi feladatot is kapunk, ez pedig szintén arra ösztönöz bennünket, hogy folyamatosan fektessünk kellő időt és energiát az angol nyelv elsajátításába. A több résztvevő lehetővé teszi, hogy bármilyen valós kommunikációs helyzetet le lehessen modellezni, így anélkül is magabiztossá válhatunk, hogy bedobnának a mélyvízbe. A csoportot vezető angoltanártól ugyanakkor szintén van lehetőségünk kérdezni és visszajelzést is rendszeresen kapunk tőle arról, hogy mennyire sikerült elsajátítani a kurzus teljesítéséhez szükséges készségeket.
Most pedig vizsgáljuk meg ismét ugyanezeket a tényezőket, mivel hátrányként is megtapasztalhatjuk azokat. Számos esetben nehéz lehet megnyílni a csoport előtt, főleg, ha adódott azon belül valamilyen konfliktushelyzet vagy alapból zárkózottak vagyunk. Az is lehetséges, hogy olyan kérdésünk van, amit nem szeretnénk mindenki előtt feltenni, angoltanárunk viszont nem tud hosszan válaszolni mert rövid az idő és a többi tanuló is sorban áll. Hamar nyilvánvalóvá válik számára is, hogy ki az, aki a többiekhez képest gyorsabb vagy lassabb előrehaladása miatt kitüntetett figyelmet igényelne. Ezt azonban sokszor inkább egy magántanár fogja biztosítani. Minél nagyobb a csoport létszáma, annál kevésbé van ugyanis lehetőség arra, hogy minden egyes diák pontosan az egyéni képességeihez mérten kapjon feladatot, illetve közreműködési lehetőséget az órán.
Amennyiben mások nálunk jobban teljesítenek vagy gyorsabban haladnak, ez negatív irányba is befolyásolhatja motivációnkat és saját képességeinkről alkotott elképzelésünket. Eszünkbe juthatnak olyan gondolatok is, hogy „a Jóska biztosan azért kapott jobb jegyet mert ő a stréber és a tanár kedvence”! A csoport előrehaladása szempontjából pedig nem mindegy, hogy ki mennyire motiváltan, felkészülten és milyen lelkiállapotban érkezik meg a tanterembe. Egy-egy lustább vagy magatartászavaros diák a többiek tanulmányait is hátráltatni tudja. Ez utóbbi főleg általános- vagy középiskolában jelenthet problémát, mivel a fizetős nyelvtanfolyamokat főleg konkrét célokkal és azokhoz kellő motivációval rendelkezők veszik igénybe.
Az szintén előfordulhat, hogy egy-egy beütemezett dolgozatra vagy felmérésre nem tudunk megfelelően felkészülni, így a kapott eredmény nem tükrözi hűen aktuális képességeinket. Ez utóbbi nagyon is benne van a pakliban, mivel azáltal, hogy beiratkozunk egy nyelvtanfolyamra, a kurzus időtartamára kötelezettséget vállalunk. A több hetes vagy hónapos időtartam alatt pedig bármilyen előre nem látható esemény bekövetkezhet. Amennyiben mondjuk betegség miatt lemaradunk egy vagy több óráról, nem egyszerű bepótolni a tananyagot és legtöbbször a befizetett pénzünket sem kapjuk vissza.
Mielőtt tehát beiratkozunk egy nyelvtanfolyamra, az alábbiakat érdemes mérlegelni:
Csoportos oktatás angoltanárral |
|
Előnyök |
Hátrányok |
Mások sikere motiválhat |
Betegség vagy bármilyen más ok miatt lemaradhatunk |
Egymás segítése, jó kapcsolatok kialakítása |
Nehéz lehet megnyílni a csoport előtt |
Rendszeresség |
A visszajelzés időnként pontatlan |
Kapunk visszajelzést képességeinkről |
Kevés egyéni konzultációs lehetőség |
Tapasztalatcsere hasonló szinten levőkkel |
Kötelezettségvállalás meghatározott időre |
Megszokott, nyelvi ingerekben gazdag környezet |
Előfordulhat, hogy gyorsabban vagy lassabban haladunk a többieknél |
4. Angol magántanár
Kiknek ajánljuk: Kezdőtől egészen felsőfokig hobbi nyelvtanulóknak, aktívan angolul tanulóknak a kitűzött céljaik eléréséhez vagy azon felül. Illetve bárkinek aki szeretné karbantartani vagy feleleveníteni az angoltudását személyre szabott, folyamatos visszajelzés és segítségnyújtás mellett készségei fejlesztéséhez. Azoknak akik saját tempójukban szeretnének haladni, szintén ideális ez a megoldás.
Mit tegyünk ha az angol nyelvvizsga előtt pár nappal jövünk rá, hogy még mindig nem teljesen értjük a Perfect igeidők közötti különbségeket? Bárcsak lenne valaki aki nagyon otthon van a témában és pont mostanában ráér nekünk segíteni… Egy jó magántanárt persze nem csak vészhelyzetben foghatunk ki, hanem a felkészülés megkezdésétől kezdve egyengetheti utunkat. Mindkét esetben érdemes felkeresni egy olyan weboldalt (mint pl. a tanarajanlo.hu/, ahol mi választhatunk több angoltanár közül. Így a megadott információk alapján eldönthetjük, hogy ki az aki leginkább megfelel nyelvtanulási céljaink és pénztárcánk igényeinek.
Egy jó angol magántanár olyan, mint egy mentor. A személyes konzultációk biztonságos környezetet teremtenek, ahol merünk megszólalni, hibázni, bármilyen kérdést feltenni vagy akár segítséget kérni. A tanrend rugalmas és egyéni a saját kitűzött céljainkhoz és fejlődési ütemünkhöz és szabva. Mi magunk határozzuk meg, hogy időben és anyagiakban mennyit tudunk befektetni az angol nyelv elsajátítása érdekében. A rendszeresség fenntartja a nyelvtanulás iránti elköteleződésünket, ugyanakkor bármikor van lehetőség módosítani a közös munka célkitűzésein ha terveinkben, tudásszintünkben vagy élethelyzetükben változás áll be. Dönthetünk például úgy, hogy elhalasztjuk a tervezett nyelvvizsgát, inkább kimegyünk egy hónapra Angliába és online oktatás keretein belül folytatjuk a munkát tanárunkkal az új tapasztalatok beépítésével.
Magántanárunk jól ismer bennünket és minden esetben pontos visszajelzést ad képességeinkről, illetve fejlődésünkről. Akár olyan erősségünkre vagy hiányosságunkra is rávilágíthat, ami felett mi elsiklottunk volna, mivel itt is van lehetőség párbeszédek és más kommunikációs helyzetek modellezésére. Házi feladatot szintén adhat, tehát maga a nyelvtanulás itt sem korlátozódik az együtt töltött időre. Ezenfelül ha szabadidőnkben találkozunk egy-egy érdekes témával, mondjuk egy filmben előforduló amerikai kifejezésekkel, az azzal kapcsolatos kérdéseinket is bátran feltehetjük, amennyiben úgy érezzük, hogy ennek a témakörnek a mélyebb megismerése segítheti eredeti célkitűzésünket is.
Bár némi anyagi ráfordítást és időbeni elköteleződést ezen módszer esetén is vállalnunk kell, egy magántanár rugalmas tud lenni. Ehhez ugyanakkor fontos, hogy mi magunk pontosan tisztában legyünk vele, hogy mi a kitűzött cél és ennek eléréséhez nagyjából mire van szükségünk. Sikeres angol nyelvvizsga? Beszédkészségünk fejlesztése? Az üzleti angol szaknyelv elsajátítása? Az igeidők jobb megértése? Természetesen ha ez megvan és találunk is egy tapasztalt angoltanárt aki szakértő a témában, ő pontosan tudni fogja, hogy milyen pedagógiai módszerek és tananyagok használatával érhetjük el a legjobb eredményt.
Az egyetlen komolyabb próbatétel ennél a módszernél a megfelelő angol magántanár kiválasztása. Ez mindenképp fontos döntés, mivel általában hetekig, hónapokig vagy akár évekig lesznek életünk részei ezek a találkozók és nem kisebb a tét, mint a mi saját egyéni fejlődésünk. Elengedhetetlen a bizalom és a megfelelő kommunikáció. Előfordulhat ugyanis, hogy betegség miatt le kell mondanunk az órát vagy el kell térnünk a kitűzött tanrendtől: mondjuk szóbeli nyelvvizsgára készülünk egyénileg, de az iskolában dolgozatot íratnak egy adott nyelvtani témakörből, amihez szeretnénk segítséget kérni.
Míg egy angol anyanyelvű tanárral való munka sokszor hasonlít a külföldi tapasztalat és a nyelvtanuló alkalmazások módszeréhez, míg egy magyar anyanyelvű pontosan átérzi, hogy hol akadtunk el és konkrét példákkal kapaszkodót tud nyújtani. Az viszont általában ennél sokkal fontosabb kérdés, hogy az adott tanár milyen módszerekkel dolgozik és mennyi szakmai tapasztalattal rendelkezik a számunkra jelenleg legfontosabb készségek oktatása terén. A saját időbeosztásunkat is figyelembe kell vennünk. Fontos tudnunk, hogy az adott angol magántanár vállal-e mondjuk hétvégén vagy délelőtt is órákat, ha a mi napirendünk szempontjából így lenne a leginkább megfelelő, illetve nyitott-e az online oktatás lehetőségére akár.
Az sem árt, ha a saját tanulási stílusunkat is ismerjük valamennyire. Így egyrészt könnyebb lesz a megfelelő módszerekkel dolgozó angoltanár kiválasztása, másrészt az ideális időtartamot is meg tudjuk határozni. Az angol magánórák időtartama 45 perc, 1 óra, vagy akár egyszerre 2X45 perc lehet. Koncentrációs képességeink és a konzultációk témájának nehézsége függvényében ezt a szempontot is mérlegelhetjük.
A már említett tanarajanlo.hu és társai jó alapot szolgáltatnak a számunkra megfelelő angoltanár kiválasztásához, mivel információt kaphatunk többek között az alábbiakról:
- Szimpátia és első benyomás
- Tanár stílusa
- Anyanyelve
- Szakmai tapasztalata
- Szakterületei
- Alkalmazott módszerei
- Óradíja
- Vállalt órák időpontja és időtartama
- Órák helyszíne, online oktatás megoldható-e?
Tegyük fel magunknak a kérdést, hogy mikor, mennyit, mennyiért, hol és milyen módon szeretnénk angolul tanulni. Utána pedig lapozzuk fel ezeket az oldalakat és nézzük meg hogy kiknek a profilja fedi le leginkább az igényeinket.
Összességében véve az alábbiakat érdemes figyelembe vennünk, amennyiben magántanárral szeretnénk tanulni:
Angol magántanár |
|
Előnyök |
Hátrányok |
Rendszeresség |
Pontosan meg kell határoznunk a célt |
Vészhelyzetben is van kitől segítséget kérjünk |
Fenn kell tartanunk a megfelelő kommunikációt (pl. időben lemondani az órát betegség esetén) |
Biztonságos környezet, merünk kommunikálni |
Valamennyi időbeni elköteleződést vállalnunk kell |
Egyéni, rugalmas tanrend kitűzött céljainkkal összhangban: bármikor bármin (pl. órák ütemezése, vizsga tervezett időpontja, témakörök) változtathatunk |
Némi anyagi ráfordítást igényel |
Pontos felmérés és visszajelzés képességeinkről, rávilágítás erősségeinkre és hiányosságainkra |
Több szempont alapján kell kiválasztanunk a megfelelő angoltanárt |
Összegzés
Végezetül foglaljuk össze, hogy mely tényezők játszanak fontos szerepet a sikeres nyelvtanulásban. Ez a lista szintén segíthet a megfelelő módszer kiválasztásában attól függően, hogy számukra melyek az elsődlegesek.
- Élvezzük is a folyamatot
- Könnyen hozzáférhető és elsajátítható tananyag
- Célok pontos kitűzése
- Tudjunk segítséget kérni olyasvalakitől aki rendelkezik a megfelelő tudással
- Rendszeresség
- Motiváció és annak a fenntartása, jutalmazás
- A különböző készségek (szövegértés, beszéd, íráskészség, stb.) egyidejű fejlesztése
- Biztonságos, ugyanakkor nyelvileg gazdag környezet
- Merjünk kommunikálni és akár hibázni is
- Minél részletesebb, személyre szabottabb visszajelzés
Bármilyen módszert mellett is döntesz, az angoltanulás által mindenképp fejlődni fogsz. Ez pedig nem csupán a halott szövegértésed vagy szókincsed napi javulásában nyilvánul meg, hanem a már ismertetett egyéb készségek elsajátításában és képességeid pontosabb megismerésében is. A nyelvtanulás sokszor szórakozásnak tűnhet, de előfordulhat, hogy éles helyzeteket is magabiztos kommunikációval kell megoldanunk. Ahhoz, hogy erre fel tudjunk készülni, több helyről is segítséget kérhetünk: angolul tanuló társainktól, anyanyelvi beszélőktől, csoportvezető tanárunktól, vagy akár egy angol magántanártól. A különböző szituációk és gyakorlatok által megtanulhatunk pontosan kitűzni célokat, kilépni a komfortzónánkból, illetve sikert kovácsolni erősségeinkből és hiányosságainkból.
Mindehhez sok sikert kívánunk!